Dat is de meest gestelde vraag bij aanschaf van een AIS transponder klasse B door mijn klanten.

Mijn advies is plaats indien mogelijk de antenne buiten maar als je liever geen GPS antenne buiten wilt plaatsen neem dan wel de externe GPS antenne maar plaats die dan binnen.

Plaatst u de GPS antenne binnen, controleer dan of u na een half uur minimaal 4 satellieten ontvangt op een waarde boven de 30, zo niet zoek dan een betere positie voor uw GPS antenne!

 

Uitleg:

Zowel de Em-trak als de Oceansat worden net als vele andere merken (bijvoorbeeld: TreuHeading, Comar, Digital Yacht, enz.) allemaal geproduceerd door SRT.

Deze zijn allemaal voorzien van de zelfde module, de conclusie moet dan zijn dat ze allemaal voorzien zijn van de interne GPS antenne.

Nu kiest em-trak (eigen merk SRT) er voor om de interne GPS antenne niet te vermelden, en Oceansat wel, waarom?

We hebben dus maar even een proefopstelling hier voor het raam gezet met beide configuraties

De schermafdrukken zijn een momentopname maar geven wel een goede algemene indruk, de fluctuaties zijn echter enorm in deze constante omstandigheden, ik kan me voorstellen dat op een slingerend schip in slechte weersomstandigheden de fluctuaties nog groter zijn.

Wij hebben om een indruk te krijgen de 2 transponders voor het raam gelegd in ons kantoor zonder de externe GPS antennes.

Hierboven ziet u het resultaat na +/- 10 minuten.

Vreemd is dat bij +/- een waarde van 25 de Oceansat een groen balkje geeft en de em-trak niet, beide hebben hierboven echter geen fix (positie).

Het lijkt er op dat minimaal 3 satellieten op een minimale waarde van 25 moeten zijn voor een aantal seconden voordat de fix wordt gegeven!

Hierboven:

Na het verplaatsen goed tegen de ruit, krijgt na een tijd de Oceansat met de interne antenne toch een fix, je ziet dat de ontvangst maar net voldoende is, echter doordat hij nu een fix heeft weet hij het vast te houden.

Op de em-trak hebben we nu de externe GPS antenne geplaatst, en deze staat er gewoon naast op de vensterbank niet tegen de ruit, je ziet hier een enorme verbetering van de ontvangst en hij ontvangt ook een SBAS satelliet (oranje balk) voor een betere positie bepaling, je ziet nu 6 satellieten ver buiten de gevarenzone van 25.

Hierboven hebben we nu links de antenne buiten geplaatst, weer een duidelijke verbetering.

Rechts van onder naar boven, zie met de zelfde opstelling in de zelfde omstandigheden de grote verschillen die per seconde sterk variƫren.

Nogmaals dit gaat om een enkele test en hoeft niet representatief te zijn voor de omstandigheden aan boord, het beste kunt u zelf de ontvangst controleren bij u aan boord.