FAQ

/FAQ
FAQ 2018-01-10T22:06:28+00:00
AIS Aansluiten 2018-02-21T12:04:53+00:00

De BoatController is geschikt voor alle AIS ontvangers en transponders, zelfs voor de budget AIS ontvangers die alleen beschikken over een USB aansluiting.

Met de BoatController wordt de AIS en GPS data draadloos doorgestuurd naar uw smartphone tablet en pc en kan de GPS data naar bijvoorbeeld uw marifoon en stuurautomaat verzonden worden.

Heeft u nog geen AIS kijk dan eens in onze webshop.

AIS Transponder:

AIS Transponders hebben altijd een eigen aansluiting op het boordnet 12 of 24Volt, hierdoor kunt u de AIS niet direct met de BoatController verbinden middels de USB kabel die eventueel bij de AIS is bijgeleverd.

Het beste kunt u de NMEA0183 uitgang gebruiken van de AIS, met 2 draden verbindt u dan eenvoudig de AIS met de BoatController.

Mocht u de NMEA ingang van de BoatController al in gebruik hebben dan kunt u eenvoudig uitbreiden met onze   BC-NMEA0183-USB kabel, of de BC-Multiplexer-USB.

Hieronder hoe u onze Em trak AIS Transponder aansluit:

1: Schroef de Bruine draad (NMEA0183 port 1 TX+/A  (Highspeed 38.400baud)) van de AIS in positie 3 (3: NMEA IN A RX+)van de groene stekker van de BoatController

2: Schroef de Blauwe draad (NMEA0183 port 1 TX-/B(Highspeed 38.400baud)) van de AIS in positie 4 (4: NMEA IN B RX-)van de groene stekker van de BoatController

3: Schakel de BoatController aan.

4: Zet via de webinterface Port 0 op een baudrate van 38400 en klik op submit. (klik hier voor uitgebreide uitleg)

5: Schakel de AIS aan.

6: De Smartphones, Tablets en Pc’s ontvangen nu de AIS data over Wifi via de BoatController.

AIS Ontvangers:

AIS ontvangers die ook aangesloten zijn op het 12 of 24Volt boordnet dienen net als de AIS transponders hierboven aangesloten te worden.

AIS ontvangers die hun voeding/stroom alleen krijgen via de USB kunnen direct via de USB op de BoatController worden aangesloten, volg hiervoor onderstaande instructies: (in dit voorbeeld gebruiken wij een Seanexx AIS USB Stick)

1: Plaats de USB stekker in de BoatController (BoatController mag al aan staan)

2: Ga in de Webinterface naar de tab Maintenance en voer een “reset and factory default” uit (rode button)

3. Klik op de tab Ports,  er is nu een Poort bijgekomen in ons geval staat daar de naam, indien de fabrikant geen id heeft staat er gewoon bijvoorbeeld Port 1, u kunt zelf de naam van de Poort naar wens aanpassen.

4: Klik op de poort en zet de baudrate op 38400 en klik op submit.

5: De Smartphones, Tablets en Pc’s ontvangen nu de AIS data over Wifi via de BoatController.

AIS verplicht? 2017-03-15T16:32:45+00:00

We krijgen veel vragen over de eventuele verplichte AIS voor de binnenvaart

(link naar regelgeving AIS in het bpr)

Pleziervaart kleiner dan 20 meter heeft geen enkele AIS verplichting.

Pleziervaart groter dan 20 mtr hebben voor het bpr de verplichting een Inland klasse A transponder aan te hebben, deze systemen dienen door een gecertificeerd bedrijf geïnstalleerd te worden, voor deze apparatuur en installatie verwijzen wij u door naar Oceansat.

Interne of externe GPS antenne voor AIS Transponder 2018-05-01T10:50:37+00:00

Dat is de meest gestelde vraag bij aanschaf van een AIS transponder klasse B door mijn klanten.

Mijn advies is plaats indien mogelijk de antenne buiten maar als je liever geen GPS antenne buiten wilt plaatsen neem dan wel de externe GPS antenne maar plaats die dan binnen.

Plaatst u de GPS antenne binnen, controleer dan of u na een half uur minimaal 4 satellieten ontvangt op een waarde boven de 30, zo niet zoek dan een betere positie voor uw GPS antenne!

 

Uitleg:

Zowel de Em-trak als de Oceansat worden net als vele andere merken (bijvoorbeeld: TreuHeading, Comar, Digital Yacht, enz.) allemaal geproduceerd door SRT.

Deze zijn allemaal voorzien van de zelfde module, de conclusie moet dan zijn dat ze allemaal voorzien zijn van de interne GPS antenne.

Nu kiest em-trak (eigen merk SRT) er voor om de interne GPS antenne niet te vermelden, en Oceansat wel, waarom?

We hebben dus maar even een proefopstelling hier voor het raam gezet met beide configuraties

De schermafdrukken zijn een momentopname maar geven wel een goede algemene indruk, de fluctuaties zijn echter enorm in deze constante omstandigheden, ik kan me voorstellen dat op een slingerend schip in slechte weersomstandigheden de fluctuaties nog groter zijn.

Wij hebben om een indruk te krijgen de 2 transponders voor het raam gelegd in ons kantoor zonder de externe GPS antennes.

Hierboven ziet u het resultaat na +/- 10 minuten.

Vreemd is dat bij +/- een waarde van 25 de Oceansat een groen balkje geeft en de em-trak niet, beide hebben hierboven echter geen fix (positie).

Het lijkt er op dat minimaal 3 satellieten op een minimale waarde van 25 moeten zijn voor een aantal seconden voordat de fix wordt gegeven!

Hierboven:

Na het verplaatsen goed tegen de ruit, krijgt na een tijd de Oceansat met de interne antenne toch een fix, je ziet dat de ontvangst maar net voldoende is, echter doordat hij nu een fix heeft weet hij het vast te houden.

Op de em-trak hebben we nu de externe GPS antenne geplaatst, en deze staat er gewoon naast op de vensterbank niet tegen de ruit, je ziet hier een enorme verbetering van de ontvangst en hij ontvangt ook een SBAS satelliet (oranje balk) voor een betere positie bepaling, je ziet nu 6 satellieten ver buiten de gevarenzone van 25.

Hierboven hebben we nu links de antenne buiten geplaatst, weer een duidelijke verbetering.

Rechts van onder naar boven, zie met de zelfde opstelling in de zelfde omstandigheden de grote verschillen die per seconde sterk variëren.

Nogmaals dit gaat om een enkele test en hoeft niet representatief te zijn voor de omstandigheden aan boord, het beste kunt u zelf de ontvangst controleren bij u aan boord.

Wat is GNSS 2019-12-11T13:26:26+00:00

Iedereen is momenteel wel bekend met de term GPS, eigenlijk praat je dan over het Amerikaanse NAVSTAR Global Positioning System.

Tegenwoordig is ook het Russische GLONASS systeem operationeel, QZSS (Japan) is gedeeltelijk actief (werkt nu GNSS ondersteunend),  Europa is bezig met Galileo, China met BeiDou en India met IRNSS.

Update: Sinds zomer 2016 is Galileo in Europa ook actief, wij kunnen onze Navilock U-Blox 8 GNSS (GPS) updaten zodat gelijktijdig de GPS, Glonass en Galileo satellieten worden ontvangen. Alle GPS en GNSS ontvangers voorzien van een PS2 connector kunnen direct  op de PS2 connector van de BoatController  worden aangesloten. Vraag ons naar de mogelijkheden. 

GNSS (global navigation satellite system) is de algemene naam voor deze verschillende systemen.

Een GNSS ontvanger kan afhankelijk van de uitvoering en instellingen de signalen ontvangen van deze verschillende systemen.

Een goede GNSS ontvanger ontvangt in Europe tegelijk zowel de signalen van het GPS als het Glonass systeem hierdoor wordt de plaatsbepaling accurater. Vooral in het Noordelijk deel van Europa wordt duidelijk beter uw positie bepaald.

Voorbeeld:

Hierboven een voorbeeld van onze ontvangst in Losser links alleen de satellieten met GPS en rechts de satellieten van GPS en GLONASS.

Daarnaast is het voor u zeer belangrijk te weten hoe de GNSS ontvanger is geconfigureerd en welke systemen ondersteund worden.

Helaas blijkt over het algemeen dat de opgegeven specificaties bij de leveranciers bestaan uit de mogelijkheden die de chipset biedt, maar niet de daadwerkelijke configuratie.

De U-blox 8 GNSS ontvangers van Pcnautic zijn voorzien van 2 ontvangers met 2 antenne delen.

Uitgebreide informatie kunt u o.a. vinden op Wikipedia.

Wat is SBAS (o.a. EGNOS en WAAS) 2019-12-11T13:28:53+00:00

SBAS (Satellite-based augmentation systems) is een correctie voor de atmosferische omstandigheden, hierdoor wordt uw positie met uw GPS of GNSS nauwkeuriger.

U bent misschien al wel bekend met EGNOS (Europees) en of WAAS (Amerikaans) maar er is nu ook GAGAN (India) en MSAS (Japan). Landen als China zijn ondertussen ook bezig en de verwachting is dan ook dat de systemen langzaam zullen uitbreiden tot werelddekking.

Met de functie SBAS heeft u de ter plekke beschikking over al deze verschillende systemen.

Meer informatie vindt u oa. bij: Esa